mandag 4. mars 2013

Produktutveckling och arbete med trender i Nille

Vi har fått väldigt fin respons på den nya kollektionen av vårvaror som har funnits i våra butiker ganska länge nu - och ni har verkligen fallit pladask för vårt färgval denna vår! Det tycker vi så klart är jätte roligt! Vi har också fått en del frågor av er om hur vi gör när vi jobbar fram en sån här kollektion, och hur vi jobbar med trender och utveckling generellt i Nille. Det vill vi ju så klart dela med våra kära bloggläsare!

Det är många av de anställda i Nille som bidrar i utvecklingen av varor och kollektioner hos oss, och vi har pratat med en av de som kanske vet mest om hur detta går till! Vi har intervjuat kreativt ansvarig för produkt -och paket utveckling i Nille, Lara Martin, och fått höra hur Nille jobbar fram sina nya koncept och kollektioner. Vi hoppas att du läser vidare om du tycker det är intressant!


Detta är ett collage som visar en av våra riktningar denna vår

Lara, kan du säga något om hur ni jobbar fram en ny kollektion för Nille?
- En sådan process börjar lång tid i förväg innan varorna finns i butik, faktiskt så är det ofta över ett år i förväg. Det gör ju att vi är tvungna att tänka långt fram i tid, och därför är vi alltid så spända när våra nya kollektioner kommer i butik, på om ni kommer att gilla det vi tror att ni ska gilla. Då är det fantastiskt skojigt när det klaffar och ni älskar varorna och vill ha mer! Inför årets vårkollektion var vi väldigt spända på om ni skulle tycka om den nya sjögröna färgen vår, så därför blev vi ju extra glada när den omedelbart blev mångas favorit!

Eftersom processen startar ett helt år i förväg, vad är det då man börjar med?
- Processen startar ofta efter att vi har deltagit på trend seminarium med PEJ Gruppen i början av året. Där presenteras några riktningar på hur man tror att trenderna kommer att utvecklas framöver. Vi tar hänsyn till hur tidigare riktningar har blivit mottagna, och vad samhället i övrigt är upptagna av, innan vi lägger en plan för hur vi ska jobba fram våra kollektioner. 


Riktningar som detta, vad innebär det, rent praktiskt för er?
- En riktning innehåller stilreferenser och exempel på sake som beskriver vad som är viktigt för folk inom den trenden. Det innehåller också rent praktiskt några färger, några texturer, några småprov på olika material, som tillsammans utgör hela denna riktningen. Varje seminarium innehåller då flera olika riktningar med fokus på olika tendenser som dyker upp här och där hos diverse trendsättare. 

Våra olika riktningar representeras som mood-boards med exempel på produkter,  färger och texturer.

Och hur jobbar ni i Nille vidare med sådana riktningar?
- Vi jobbar ned det till våra egna moodboards, stämningstavlor, där vi tar hänsyn till ännu flera faktorer. Nille är en kedja som ska sälja till hela landet och inte bara ett litet utval av människor från till exempel en storstad. Vi har över 350 butiker i Norge och nästan 20 i Sverige, och våra varor ska bli lika omtyckta i norr som i söder, i inlandet och kuststäderna. Vi ska också se till att vi har rätt varor på rätt årstid och säsong, och att vi har rätt sorters varor i förhållande till norska och svenska folkets vanor för när det är mest vanligt att de köper dessa varor. Det är en stor utmaning att ta hänsyn till allt det där, men det är också det som gör det så otroligt roligt!

Från mood-boards till butik, hur går ni fram sen?
- När vi har tagit fram olika mood-boards, som beskriver våra specifika riktningar för Nille, har inkluderat våra egna stickord, färger vi tror på, textiler och texturer som vi tror kommer att bli viktiga - då blir detta de verktygen som hela Nille kedjan jobbar vidare med! De här moodboardsen blir våra verktyg att styra med när man ska sätta igång med inköp, och ta hand om marknads - och butiksarbete resten av året!

- Men helt konkret; när vi är färdiga med att göra moodboards, använder våra inköpare / kategorichefer dessa aktivt i processen med att köpa in och utveckla produkter till Nille. De förmedlar våra tankar och moodboards vidare till våra samarbetspartners över hela världen. Dessa letar då fram och utvecklar varor som de tycker kan passa innanför riktningarna vi har satt upp, och kommer tillbaka med förslag som matchar detta till våra inköpare. Sen är det inköparnas jobb att utveckla varorna ihop med leverantörerna och designerna och ta de tuffa avgörandena och faktiskt bestämma vad vi ska köpa in eller producera, allt ut ifrån vad de tror att den norska och svenska marknaden vill ha. Ett spännande och utmanande jobb, det kan jag lova er!  


Baksidan av moodboardsen visar ännu fler exempel på varor och färger inom de olika riktningarna


Kan du ge oss ett helt konkret exempel på hur detta hänger ihop?
- Självklart! En av våra inköpare har ansvar för ljusen på Nille, och när det ska bestämmas vilka färger det ska vara på ljusen, är det viktigt att den som har ansvar för servetter, får designat eller köpt in servetter som passar i samma färgskala. Om inte de två inköparna avklarar sådant, vill så lite som en nyans skillnad göra att våra kollektioner inte ser kompletta och fräscha ut. Våra moodboards är därför viktiga för att kollektionerna ska hänga ihop, och att varorna passar samman. Sen blir det marknadsavdelningens jobb att trycka broschyrer och butiksmaterial, som gör att vi kan kommunicera  de riktningarna vi önskar och visar fram kollektionerna på bästa möjliga sätt.


Skiljer Norge ut sig från resten av Europa i förhållande till vad vi köper?
- Ja, vi har en väldigt unik situation här i Norge. Många andra länder i Europa har tuff ekonomi och begränsad handlingsfrihet, så här i Norge har vi det fortfarande bra i förhållande till andra länder. Vi ser också att vi i Norge har blivit mer prismedvetna, ger oss själva shoppingstopp för att visa att vi inte bara köper för att köpa - och det är många som säger att de inte vill låsa sig till en bestämd "trend", men hellre vill fräscha upp delar av inredningen efter årstid, egen smak och annat. Detta är en viktig sak att tänka på för oss i Nille när vi i framtiden utvecklar våra kollektioner. 


Här är ett annat collage som visar en av våra riktningar denna vår

- Jobbet det innebär när man ska få våra kollektioner att framstå som kompletta och få våra varor till att bli populära i alla de många olika hemmen, det är otroligt utmanande, spännande och fantastiskt roligt! Och speciellt när vi får så härlig respons som vi till exempel fick på vårens kollektion! Jag vill därför ta chansen att tacka alla våra fantastiska Nille kunder! När ni ger oss så härlig och bra respons - då ger det oss en otrolig motivation att fortsätta att jobba på detta sättet!


Tycker du att det var intressant att läs om vårt trendsamtal med Lara?


Om ni tycker om såna här blogginlägg, då gör vi gärna mer av det! Vi frågade Lara om några andra saker runt den här processen, till exempel om hon kunde ge oss några exempel på saker som fungerade överraskande bra eller dåligt. Om ni vill, delar vi gärna detta i ett nytt blogginlägg! Skriv en liten kommentar här under, så får ni mer om ni vill!



Trevlig måndag till er allihopa, 
och tack för att ni läser och engagerar er!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar